מכתבים


                                                       
שימוש בכלי WEB2 בהוראת הצילום /נירית כשדאי
פגשתי השנה מורה מיוחדת לצילום: טליה, מבית ספר "שרת" בקריית אונו. לא שערתי שאותו מפגש יוליד הרפתקה של  הכרות עם עולם ה- , WEB 2, הבנת המשמעות של המושג ושימוש מושכל ביישומים השונים.
טליה מלמדת צילום בכתות ד-ו.  כשפנתה אליי בבקשה למצוא פתרון עבור מקום אחסון רב בשרת הבית ספרי, הצעתי לה אפשרות של שמירה בשרתי אינטרנט. טליה העלתה  חששות כגון- פגיעה בזכויות יוצרים, חשיפת פרטיות התלמידים שמעלים את התמונות, פגיעה באיכות התמונות וכו'. היישום שלמדתי אותה היה 'אלבומי פיקאסה' וכך, אט אט צעדנו צעד אחר צעד למציאת פתרונות. דנו בנושא זכויות יוצרים, הגדרנו הרשאות ושיתופיות ופתרנו את בעיית הפרטיות.

תמונה אחת שווה אלף מילים...
אכן. אך כדי להרחיב את תהליך הלמידה הצעתי לטליה לפתוח לרשותה ולרשות התלמידים בלוג. מיד עלתה התהייה : האם לא ייפגע העיסוק בצילום? שהרי בלוג מהותו כתיבה. דנו בנושא והחלטנו שבבלוג יוכלו התלמידים לתעד תהליכים שהם חווים בלימוד הצילום, להציג תמונה מהאלבום שלהם, שעליה הם רוצים לכתוב וכו'. הבלוג הפך להיות גם מקום בו טליה יכולה להציג קישורים לאתרים בתחום הצילום. וכך, ביום השואה הוסיפה קישור בבלוג לאלבומים של "יד ושם" ויצרה יחידת הוראה בנושא.

תוויות\תגיות:
השלב הבא היה בו התלמידים למדו לתייג את הידיעות שהם כותבים בבלוג על פי מילות מפתח . שלב זה חשוב מאד בתהליך הלמידה, שכן הוא מאפשר לתלמידים  לחשוב ולאתר את הרעיון המרכזי של הידיעה שלהם ולאפשר לקוראים לאחזר אותה בקלות.

תהליך ההנחיה כהרפתקה
"כיום ידוע שהתרבות משתנה במהירות, לכן בימינו על החינוך להיות תהליך שנמשך כל החיים ובמהלכו יש לגלות את הבלתי ידוע ולא להקנות את הידוע " (אנדרגוגיה[1] - טכנולוגיה מתפתחת ללמידת מבוגרים מלקולם נואלס[2] (Malcolm Knowles)

זו הייתה , בדיעבד, נקודת המוצא שלי בהנחייתי את טליה ואת רכזת התקשוב, איילת.  הצורך של הלומדים והמורה, הרצון להקנות ללומדים כלים שיהיו להם לעזר והסקרנות שלי עצמי- גרמו לכך שכל תהליך ההדרכה הפך להרפתקה. הרפתקה שכל מפגש היה פרק נוסף בה. פרק שמגלה עולמות מענייניים וקושר ביניהם לכדי סביבת עבודה ולמידה עבור הלומדים של טליה.
ההנחיה חרגה מחוץ לגבולות ביה"ס והתבצעה גם בכלי
web2   כגון: Google docs.
הדרכה שכזו היוותה עבורי אתגר גדול. למידה תמידית וחקר של יישומי WEB 2 במטרה להשביח את תהליך ההוראה- למידה של המורה והתלמידים. כל מפגש טמן בחובו גילוי חדש, הפתעה חדשה והצריך יצירתיות כדי לקשור יחד הכל לכדי תהליך משמעותי.

"קנאת סופרים תרבה חוכמה"
אחד הערכים המוספים בעקבות התהליך הוא, שכתיבה באמצעות בלוג הפכה להיות נחלתן של מורות נוספות בצוות. כך יצרה מחנכת כיתה ד', מיכל, בלוג לתלמידי כיתתה בשם "יומן דמות".
בבלוג זה כותבים התלמידים את יומנן של  דמויות מתוך ספרים שהם קוראים.
בנוסף, המורה האחראית על מועצת התלמידים פתחה בלוג לתלמידי המועצה.
אני מניחה שיתווספו חברי צוות נוספים, אשר ימצאו עניין בשילוב של כלי WEB 2  בתהליכי הוראה למידה.
זוהי רק ההתחלה!

כתובת הבלוג:  http://photographysharetk.blogspot.com


[1]     עיבוד ותרגום של פרק ד' בספר Richard Edwards, Ann Hanson and Peter Raggat (eds.), Boundaries of Adult Learning, London: Routledge, 1996. המקור פורסם ב1970-.
[2]     מלקולם נואלס העלה באופן ניכר את המודעות לחינוך מבוגרים ואת החשיבות של הלמידה במשך כל החיים. הוא גם הביא לפופולריזציה של המונח "אנדרגוגיה". הוא נפטר בשנת 1997.


צילום ומדיה דיגיטלית/ טליה טימם אבזיקוב                                    ‏23/05/2010
בשנים האחרונות עבר הצילום  שינוי גדול ומשמעותי: המעבר מטכנולוגיה אנלוגית לטכנולוגיה דיגיטלית.  שינוי זה אפשר לצילום להיות זמין ונגיש לכולם והפך אותו לחלק בלתי נפרד מחיי היום יום שלנו.         
לפני שנה התחלתי ללמד צילום בביה"ס לאמנויות ע"ש משה שרת בקרית אונו. היה לי ברור שמבחינה טכנולוגית אתמקד בצילום דיגיטלי. הצילום הדיגיטלי על כל יתרונותיו: זמין, קל ,נוח, מהיר, זול ולא דורש כישרון צילומי גבוה במיוחד. החסרונות שלו הם שאנשים מצלמים הרבה תמונות בלי לחשוב לפני כן על נושא, רעיון, מסר, אמנות. מעט מאוד אנשים ממיינים את התמונות שצילמו ומשמרים את הטובות ביותר. לכל אחד שמצלם נוצר מאגר תמונות גדול שנשמר על המחשב ותופס בו מקום אחסון גדול. העומס על המחשב הולך וגדל כששרת אחד משמש מקום אחסון לתמונות של כל תלמידי ביה"ס. כשהעליתי את הבעיות האלה בפגישת ההדרכה, נירית הציעה לי את האפשרות להשתמש ביישומים השונים של גוגל על מנת להקל על העומס בכונן הרשת של ביה"ס. בהתחלה קצת חששתי, פחדתי שהעיסוק במדיה הדיגיטלית באינטרנט ישתלט על התכנים הצילומיים שרציתי ללמד את התלמידים. למרות החששות החלטתי לנסות את הדרך. לצורך זה הייתי צריכה לנסח מכתב להורים על מנת לידע אותם על תהליך העבודה. לאחר מכן הראיתי לתלמידים את היישומים השונים והסברתי להם את יתרונות העבודה עם יישומי גוגל.לימדתי אותם כיצד לפתוח חשבונות אישיים בעזרת שם משתמש וסיסמא.
היישום הראשון אליו נחשפו התלמידים היה הדוא"ל , כל אחד בחר לעצמו רקע מתוך מגוון הרקעים הקיים , שלח מכתבים לחברים מהכיתה ולמד להוסיף אנשי קשר מהמכתבים שקיבל מחברים אחרים. גם אני פתחתי חשבון בגוגל במיוחד לשיעורי הצילום על מנת שישמש אותי בעבודתי עם התלמידים.
היישום השני אליו נחשפו התלמידים היה אלבום התמונות של גוגל – פיקאסה. אחרי שהצגתי בפניהם את אלבום התמונות ואת תהליך העבודה איתו, התבקשו התלמידים ליצור אלבום תמונות ראשון שאליו יעלו תמונות שונות מנושאים שונים שעסקנו בהם בשיעורי הצילום. כמו כן התבקשו התלמידים לכתוב הסבר מתחת לכל תמונה וליצור מפה של האזור בו צולמו התמונות על מנת שירחיבו את השכלתם גם מבחינה גיאוגרפית. אחת הבעיות שיכולות להיווצר באלבומים אינטרנטיים היא החשיפה של תמונות הילדים בכל הרשת. על מנת למנוע בעיה זו דיברתי איתם על כך שהאלבום צריך להיות מאובטח (מנעול אדום) כך שרק מורשים מטעמם יכולים לצפות בתמונות.
חשפתי בפני התלמידים את היתרונות בשימוש באלבומי פיקאסה: 1.באלבומים אלה כל תמונה נשמרת בשלושה גדלים שונים: קטן, בינוני, גדול. ישנה אפשרות לבעל האלבום להוריד את התמונות בכל מחשב אחר בעזרת שם המשתמש והסיסמא שלו והן חוזרות להיות ב"משקל" המקורי שלהן כך שאיכותן נשמרת וניתן להדפיסן באיכות מרבית. כמו כן בדרך זו גוגל שומר על זכויות היוצרים שלהם - אף אחד אחר שצופה באלבום לא יכול להוריד את התמונות ולהדפיסן באיכותן המרבית . 2. מקום אחסון – חיסכון במקום אחסון במחשב האישי או הארגוני 3. נגישים מכל מחשב המחובר לאינטרנט  4. מאפשרים שיתוף ברמות שונות.
לכל אלבום שהתלמידים יוצרים הם מוסיפים אותי כמורשת צפייה (כתובת הדוא"ל שפתחתי במיוחד), כך אני יכולה לעקוב מהבית אחר עבודתם, להעיר הערות ולשבח את עבודתם, הם יכולים לחזור אלי עם שאלות רלוונטיות. תהליך זה מאפשר למידה ברשת. במקביל הוספתי את התלמידים לרשימת אנשי הקשר בדוא"ל שלי ויצרתי קבוצות בג'ימייל לפי הכיתות אותן אני מלמדת.
היישום השלישי אליו נחשפו התלמידים הוא פתיחת הבלוג המשותף בנושא צילום אותו אני מנהלת - "כי תמונה אחת שווה אלף מילים". בלוג זה משמש במה לימודית ומהווה מקור מידע בנושאים צילומים (קישורים למקורות מידע, מושגים ועוד) וכן במה לעשייה הצילומית שלנו. התלמידים כותבים חוויות ורשמים מהנעשה בשיעורי הצילום, זוכים לתגובות ומעלים לבלוג תמונות וסרטוני וידאו שצילמו בעקבות התכנים שנלמדו במהלך השיעור כמו תמונות שצולמו בזוויות צילום מיוחדות, צילומי תנועה, חדות משתנה וצילום מבוים שנעשה במיוחד ליום הזיכרון לחללי צה"ל בעקבות שיחה שהתקיימה בשיעור אשר מבטא עצב רב.
מלכתחילה רציתי לשתף את כל תלמידי הצילום בכתיבה בבלוג, לשם כך שלחתי לכולם הרשאות דרך הדוא"ל. הצגתי בפניהם את הבלוג ודיברנו על היבטים אתיים וצורת כתיבה נאותה בו. הכתיבה בבלוג מפתחת בתלמידים תהליכי כתיבה ומקנה להם את המושג מילת מפתח בתגיות. בתור מנהלת הבלוג אני יכולה להיכנס לכל רשומה שתלמיד כתב ולערוך אותה מחדש: תיקון שגיאות כתיב ונוסח נאות.  
בשיעורי הצילום משתתפים תלמידים מכיתות ד'-ו' ומשולבים בהם ילדי PDD אשר גם להם משמש הצילום אמצעי לביטוי אישי והם לומדים באופן מלא את כל התכנים הצילומים והטכנולוגיים ומגיעים להישגים גבוהים מאוד. גם הם פתחו חשבון אישי בגוגל ויצרו אלבום תמונות בפיקאסה. הם שותפים פעילים בשיעורי הצילום, בעשייה הצילומית, בכתיבת רשמים וחוויות ובהעלאת צילומיהם לבלוג.
למרות החששות שהיו לי בתחילת הדרך ש"אולי הצילום ילך לאיבוד" אני מוכרחה לציין שתהליך זה הרחיב והעשיר את לימודי הצילום, אפשר לתלמידים להרחיב את עולמם, להיות מעודכנים בכל החידושים הטכנולוגיים ולשלב בין כל הכלים.
לי בתור מורה השימוש ביישומים אלה מאפשר נגישות קלה ומהירה יותר לחומרי לימוד שנמצאים במאגרים שונים באתרים באינטרנט ושילובם בתוכנית הלימודים שלי לדוגמא: הויקיפדיה–ערך צילום, תערוכת הצילום עדות מקומית – צילום עיתונות ואלבום אושויץ – צילום בשואה.  
זהו תהליך אינטראקטיבי המאפשר למידה ברבדים שונים שבהם התלמידים לומדים ממני ולא פעם אני לומדת מהם והוא מאפשר מפגש ולמידה עם אנשי צוות נוספים מחדר המורים.
אני נהנית במיוחד מההדרכות עם נירית כשדאי שמלמדות ומעשירות מאוד ומשיתוף הפעולה הפורה עם איילת  מלאך בוכניק שמאפשר עבודת צוות רחבה יותר בכותלי ביה"ס.
אני מרגישה שבתהליך זה גם אני וגם התלמידים יצאנו נשכרים.
טליה טימם אבזיקוב      
מרכזת מגמת צילום
ביה"ס לאמנויות ע"ש משה שרת -קריית אונו                             

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה